Woerden, oktober 2024 – KLAFS, wereldmarktleider in sauna’s, spa’s en wellness, deelt zijn visie op de belangrijkste saunatrends voor 2025 en de jaren daarna. Als geen andere fabrikant in de branche staat het bedrijf bekend om zijn innovatie, design en kwaliteit. KLAFS biedt een breed scala aan producten voor particuliere wellnessdromen en realiseert luxueuze spa-projecten in de professionele sector. Met eersteklas vakmanschap, esthetisch design en innovatiekracht streeft KLAFS ernaar het saunabaden te perfectioneren door ruimtes van ontspanning te creëren voor lichaam en geest, die een hedendaagse en op de gezondheid gerichte levensstijl ondersteunen. In een recent interview deelt Phillip Rock, CEO KLAFS Group, zijn inzichten over de trends, die de wereld van sauna’s en wellness zullen domineren.
Om te beginnen, een saunasessie is een uiterst persoonlijke beleving. Wat maakt een sauna- ervaring succesvol voor jou?
“Voor mij bestaat een typische sauna-avond uit twee tot drie sessies, gevolgd door afkoelings- en rustperiodes. Ik herhaal dit ritueel twee keer per week. Afhankelijk van mijn stemming en conditie kies ik het juiste type saunabad: in de herfst en winter geniet ik van de klassieke sauna, terwijl ik in de zomer de voorkeur geef aan het SANARIUM®. Als ik een lichte verkoudheid heb, kies ik voor een sessie met Microsalt SaltProX zoutinhalatie. Wanneer ik me gezond voel, sluit ik altijd een sessie af met een 90-graden sauna en een opgieting, het liefst met de VITALITY BOOST, een automatische opgieting, die wij vorig jaar hebben geïntroduceerd. Hierbij hoef je niet meer op te staan voor een opgieting, en ik geniet ook erg van de warme luchtcirculatie die hiermee gepaard gaat. Voor mij is een succesvolle sauna-ervaring dus de perfecte combinatie van een gepersonaliseerd saunabad, afkoel- en rustfasen en het positieve gevoel erna; ik voel me meer ontspannen en geniet van een diepe, rustgevende slaap.”
Wat maakt een KLAFS sauna anno 2024 zo uniek?
“In de afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om iedereen de mogelijkheid te geven een persoonlijke sauna-ervaring te creëren. Een uitstekend voorbeeld hiervan is ons populaire KLAFS SANARIUM®, dat vijf verschillende klimaatzones biedt. Zo kunnen we optimaal inspelen op de uiteenlopende behoeften van onze klanten en de gezondheidsvoordelen van een sauna voor ieder individu maximaliseren. Duurzaamheid is ook een belangrijk thema: we gebruiken alleen hout uit duurzaam beheerde bossen. Onze houtselectie doorloopt meerdere selectieprocessen om ervoor te zorgen dat alleen het beste in onze sauna’s wordt gebruikt. Dit streven naar duurzaamheid komt ook naar voren in functies zoals het GREEN SAUNA-pakket of het isolerende glazen front, die bijdragen aan efficiënt grondstoffenbeheer. Door de verfijnde materialen, die met de grootste zorg worden bewerkt, te combineren met warmte, licht, geluid en geuren, creëren we een unieke, multisensorische ervaring. Verfijnd design en geïntegreerde technologie zijn perfect op elkaar afgestemd. En we zorgen altijd voor maximale functionaliteit, zelfs onder de zwaarste saunacondities.”
Als we verder kijken, welke saunatrends zie je voor 2025?
“Korte wellnessuitstapjes, een bezoek aan een dagspa en het bezitten van een eigen sauna thuis worden steeds populairder over de hele wereld. Ons werk- en privéleven verandert snel. In een tijdperk van digitalisering en constante informatiestromen moeten we vaker korte pauzes nemen om te ontspannen en onze persoonlijke batterij weer op te laden. Een saunabezoek biedt pure regeneratie; het herstelt en vernieuwt lichaam en geest. Het hebben van een eigen sauna thuis is voor velen een hoogtepunt, omdat je hierdoor direct van regelmatige wellnesssessies kunt genieten. De sauna kan zo eenvoudig in het dagelijks leven worden geïntegreerd. Ook jongere mensen ontdekken steeds meer de voordelen en het welzijn van een saunasessie. Vooral opgietingen, die voor een intensieve en revitaliserende sauna-ervaring zorgen, zijn populair. Een eenvoudige sauna in de kelder is niet langer voldoende voor een allround goed gevoel. In plaats daarvan moet de sauna een plek zijn die door zijn sfeer en design welzijn en ontspanning op het hoogste niveau biedt. Deze trend wordt ook weerspiegeld in het feit dat sauna’s steeds vaker als designobjecten worden geïntegreerd in badkamers of zelfs in woonkamers. Sport, voeding en wellness vormen samen een totaalconcept van welzijn, en saunabezoeken zijn een belangrijk onderdeel van deze gezonde levensstijl.”
Hoe ziet de sauna van de toekomst eruit?
“Het KLAFS-team onderzoekt voortdurend hoe de saunabeleving verder kan worden verbeterd. Ons doel is een holistisch wellnessconcept te creëren. Naast een gepersonaliseerde warmtetraining spelen ook factoren zoals huidverzorging, mentale ontspanning en koel- en ontspanningszones een rol. Met dit in gedachten ontwikkelen we onze producten voortdurend verder. Onlangs hebben we een nieuwe standaard gezet in de wellnessbranche met onze innovatieve VITALITY BOOST. Het biedt een volledig automatische opgieting met een geperfectioneerde luchtcirculatie, die de warmtestimulans specifiek op het lichaam richt. De bediening wordt met de stem geactiveerd.”
Welke interessante thema’s zien jullie voor de nabije toekomst?
“Het ontwikkelingspotentieel is divers en wordt gevoed door een wereldwijd bewustzijn van preventieve gezondheidszorg en welzijn. Naast de klassieke warmtestimulatie komen nieuwe onderwerpen zoals mentale ontspanning en proactieve trainingsmethoden in beeld. Saunabelevingen worden verbeterd door technologische innovaties en multifunctionele toepassingen, zoals de integratie van infraroodstraling, automatische opgietingen en zoutinhalatie. Daarnaast zal de trend naar gepersonaliseerde thuis-wellness steeds belangrijker worden.”
Welk ontwikkelingspotentieel zien jullie voor het saunaproduct zelf?
“Design en individualiteit blijven centraal staan. KLAFS heeft laten zien hoe de sauna visueel aantrekkelijk in de leefruimte kan worden geïntegreerd. We blijven hieraan werken, zodat de sauna een natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven wordt. Natuurlijk ontwikkelt de technologie zich ook voortdurend. Slimme bedieningselementen zullen steeds meer bijdragen aan een verbeterde saunabeleving; het regelen van temperatuur, vochtigheid, lichtkleuren, geluid en andere functies via een app of spraakbesturing in de sauna betekent meer comfort voor de gebruiker. Als iemand na een stressvolle werkdag naar huis gaat en onderweg zijn saunabezoek kan voorbereiden op zijn smartphone, betekent dat een hoge levenskwaliteit. Ondanks alle technologie blijft hout een elementair onderdeel van de sauna als hernieuwbare grondstof. Het natuurlijke materiaal levert immers een belangrijke bijdrage aan ontspanning. Oplossingen die grondstoffen besparen en duurzaamheid bevorderen, blijven onze prioriteit, nu en in de toekomst.”
Hoe ziet de toekomst van de wellnesservaring eruit?
Het verlangen naar privéretraites groeit, en dit zien we terug in de groeiende vraag naar op maat gemaakte oplossingen voor thuis, of het nu gaat om een privésauna, infraroodcabine, stoombad of een speciale ontspanningsruimte. Van elegante glazen fronten, die de grenzen tussen binnen en buiten doen vervagen, tot gepersonaliseerde wellnessconcepten voor woningen met uitdagende plattegronden; wij vervullen elke wens met de grootste precisie. Onze ruimtebesparende oplossingen, zoals de uitschuifbare S1 SAUNA, laten zien dat de droom van een persoonlijke sauna zelfs in een beperkte ruimte kan worden gerealiseerd. Al met al zal KLAFS de trends nauwlettend blijven volgen en nieuwe hoofdstukken blijven toevoegen aan de ontwikkeling van sauna’s.
Kijk voor inspiratie en meer informatie op www.klafs.nl
_______________________________________________________________________________________
Downloadlink HR-beelden en tekst:
https://miespr.filecamp.com/s/o/PB_Saunatrends_2025_KLAFS